Parowóz w szacie zimowej


Zwroty na literę: "P"

 A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W Y Z Ż            

Padać na ryj

- pracownik, który pracuje dużo (robi nadgodziny) i jest zmęczonym

Pajda szamki

- dość duża porcja jedzenia

Pakiet Podróżnika

- wspólny bilet, który można kupić także za pośrednictwem internetu na PKP Intercity, POLREGIO i trójmiejskie SKM

Palenie szyn

- cięcie palnikiem szyn na złom

Palić gumy

- ostre hamowanie lokomotywą

Pan Flirt-ujący

- czasami na elektryczny zestaw trakcyjny typu ED 160

Panienka do wszystkiego

- lokomotywa towarowa parowa serii Ty2           

Pantograf bez prądu

- podniesiony pantograf gdzie nie ma sieci trakcyjnej

Pantograf czteroramienny

- najbardziej popularny kiedyś rodzaj pantografu (nożycowego)

Pantograf jednoramienny

- czyli pantograf połówkowy, który z wyglądu przypomina połowę pantografu nożycowego (czteroramiennego), gdzie zastosowano jedno przegubowe ramię - obecnie coraz powszechniej stosowane na elektrycznych pojazdach trakcyjnych

Pantograf nożycowy

- inna nazwa najbardziej popularnego kiedyś rodzaj pantografu czteroramiennego

Pantograf połówkowy

- czyli pantograf jednoramienny, który z wyglądu przypomina połowę pantografu nożycowego (czteroramiennego), gdzie zastosowano jedno przegubowe ramię - obecnie coraz powszechniej stosowane na elektrycznych pojazdach trakcyjnych

Pantograf pomiarowy

- pantograf na pociągu sieciowym lub na samochodzie sieciowym służącym do sprawdzania prawidłowości zawieszenia sieci trakcyjnej

Pantograf wyskoczył

- podniesiony pantograf, który wypadł spod sieci trakcyjnej i się wyprostował

Pantograf wystrzelił

- podniesiony pantograf, który wypadł spod sieci trakcyjnej i maksymalnie się podniósł

Papuga komputer

- lokomotywa spalinowa serii SP32

Para mokra

- para mokra to mieszanina pary nasyconej i cieczy nasyconej. Ma temperaturę równą temperaturze parowania cieczy przy danym ciśnieniu, czyli temperaturze nasycenia

Para nasycona

- gaz pozostający w równowadze termodynamicznej z fazą ciekłą lub stałą tej samej substancji, której ciśnienie jest niezależne od objętości

Para nienasycona

- (para przegrzana) to para sucha mająca temperaturę wyższą niż temperatura wrzenia cieczy przy danym ciśnieniu. Otrzymywana przez przegrzanie pary nasyconej w przegrzewaczu, co podniosło sprawność maszyn parowych

Para przegrzana

- para przegrzana (para nienasycona) to para sucha mająca temperaturę wyższą niż temperatura wrzenia cieczy przy danym ciśnieni

Para przegrzana

- (para nienasycona) to para sucha mająca temperaturę wyższą niż temperatura wrzenia cieczy przy danym ciśnieniu. Otrzymywana przez przegrzanie pary nasyconej w przegrzewaczu, co podniosło sprawność maszyn parowych

Para sucha

- para przegrzana (para nienasycona) mająca temperaturę wyższą niż temperatura wrzenia cieczy przy danym ciśnieni

Para wodna

- gazowy stan skupienia wody  

Parametry geometryczne

- elementy, które ustalone w procesie optymalizacji toru powinny zapewniać komfort pasażerom, trwałość nawierzchni, minimalizację zajętości terenu, optymalizację prędkości i funkcjonalności układów torowych itp.

Parametry kinematyczne

- elementy, które ustalone w procesie optymalizacji toru powinny zapewniać komfort pasażerom, trwałość nawierzchni, minimalizację zajętości terenu, optymalizację prędkości i funkcjonalności układów torowych itp.

Park lokomotywowy

- wydzielone miejsce (torów na terenie lokomotywowni) postoju lokomotyw

Park taborowy

- miejsce (tory) gdzie jest odstawiony na postój tabor kolejowy

Park wagonowy

- wydzielone miejsce (torów na terenie wagonowni) miejsce postoju wagonów

Park wagonowy

- miejsce postojowe wagonów gdzie formuje się składy pociągów gotowych do podstawienia w perony

Parowozownie okrągłe

- okrągły budynek (hala) z obrotnicą wewnątrz np. w Pile (te rozwiązanie jest bardzo rzadko spotykane)

Parowozownie prostokątne

- budynek (hala) w kształcie prostokąta, która posiada tory ułożone równolegle względem siebie wewnątrz. Do przestawiania taboru służyły przesuwnice

Parowozownie wachlarzowe

- budynek w kształcie półkola (najczęściej spotykany) z obrotnicą, z której gwieździście rozchodzą się tory służące do przestawiania parowozów

Parowozy gazogeneratorowe

- parowozy przerabiane w latach 1985-1986 w warsztatach ZNTK w Pile, w których wykorzystywano szereg nowatorskich eksperymentów z parowozami między innymi serii Ty2 - wykorzystując gazyfikację spalanego węgla w procesie technologicznym

Parowóz bezogniowy

- tak nazywano parowóz bezpaleniskowy np. TKb-b4, który był przeznaczony dla

zakładów przemysłowych, w których zaprószenie ognia groziło pożarem

Parowóz bezpaleniskowy

- tak nazywano parowóz bezogniowy np. TKb-b4, który był przeznaczony dla

zakładów przemysłowych, w których zaprószenie ognia groziło pożarem

Parowóz kusy

- druga duża litera K w oznaczeniu parowozu oznacza kusy,  krótki, czyli tendrzak

Parowóz pancerny

- to opancerzona zwykła lokomotywa parowa (najczęściej serii Ti3 lub 229), która całkowicie obudowana pancerzem była używana do prowadzenia pociągów pancernych

Parowóz turbinowy

- parowóz wykorzystujący turbinę parową i przekładnię elektryczną do przekazania energii uzyskanej ze spalania węgla, podgrzania wody w kotle i dalej do wytworzenia energii elektrycznej na silniki trakcyjne

Parowy ogonek

- wylot pary na końcu pociągu z układu ogrzewania

Pas świetlny

- podświetlony pasek koloru zielonego lub pomarańczowego umieszczony dodatkowo pod głowicą semafora świetlnego

Pasażer na gapę

- pasażer, który jedzie pociągiem bez ważnego biletu

Paski kontrolne

- na kołach obręczowanych w miejscu łączenia obręczy z kołem bosym maluje się znaki kontrolne, jako cztery białe pasy szerokie na około 3 centymetry i w rozstawie, co 90° - ułatwiają one kontrolę stanu koła obręczowego rewidentowi i zwiększają bezpieczeństwo

Paski kontrolne

- na kołach obręczowanych w miejscu łączenia obręczy z kołem bosym maluje się znaki kontrolne, jako cztery białe pasy szerokie na około 3 centymetry i w rozstawie, co 90° - ułatwiają one kontrolę stanu koła obręczowego rewidentowi i zwiększają bezpieczeństwo

Pasywna lewitacja

- to unoszenie pojazdu przyszłości (hyperloop), które jest ubocznym skutek prędkości, czyli pasywna lewitacja magnetyczna

Paszport maszyny

- nazywa się tak także Dokumentację Techniczno Ruchową (DTR), która jest dla każdego pojazdu, maszyn i urządzenia

Patyk strzelił

- pantograf doszedł do sieci trakcyjnej i słychać było specyficzny odgłos

Patyk wystrzelił

- pantograf wyprostował się do góry, gdy wyjechał spod sieci trakcyjnej

Patyki w górze

- pojazd trakcyjny elektryczny ma podniesione pantografy i jest uruchomiony

Pekapiarski beton

- kiedyś pewność i przeświadczenie niektórych pracowników (u władzy), że kolej jest dla kolejarzy, a nie dla pasażerów

Pełen pociąg

- pociąg, w którym wagony mają zajęte wszystkie miejsca siedzące i stojące ponad stan

Pełną parą

- lokomotywa pracuje na najwyższych obrotach

Pełzanie szyn

 - jest to przemieszczenie się toków szynowych wzdłuż osi podłużnej w wyniku oddziaływania czynników zewnętrznych

Pełzanie toru

- jest to przemieszczenie się całego toru wzdłuż osi podłużnej w wyniku oddziaływania czynników zewnętrznych

Peron bagażowy

- jest to specjalny peron, który kiedyś służy do dostarczania i odbierania bagażowych i pocztowych ładunków

Peron boczny

- jest to peron, który obsługujące jeden tor z jedną krawędzią peronową

Peron czołowy

- jest to peron na dworcach o układzie torów czołowych na dworcach mieszanych

Peron dwukrawędziowy

- jest to peron, który ujęty i obsługiwany jest dwiema krawędziami peronowymi po obu stronach peronu - system, który znacznie ułatwia przesiadanie większej ilości pasażerów

Peron niski

- typ peronu do przyjmowania wszystkich typów wagonów i etz, oprócz tych przystosowanych tylko do wysokich peronów, (czyli tych, gdzie wyjście z ezt jest na jednym tylko poziomie - wysokim)

Peron niski

- jest to długie miejsce pomiędzy torami lub obok toru nadające się do przemieszczania pieszo pasażerów o wysokości standardowej 30 cm od poziomu główki szyny (PGS)

Peron pocztowy

- jest to specjalny peron, który kiedyś służy do dostarczania i odbierania bagażowych i pocztowych ładunków

Peron poprzeczny

- jest to specjalny poprzecznie ułożony peron (właściwie to miejsce do ruchu pasażerów) położone przed końcami torów na dworcach czołowych

Peron przelotowy

- jest to peron na dworcach o układzie torów przelotowych na dworcach mieszanych

Peron środkowy

- jest to szeroki peron wyspowy, który obsługujące dwa tory z dwiema krawędziami peronowymi i posiadający możliwość przesiadania i przemieszczania się pasażerów

Peron wysoki

- typ peronu do przyjmowania wszystkich typów wagonów i etz, a zwłaszcza tych przystosowanych tylko do wysokich peronów, (czyli tych, gdzie wyjście z ezt jest na jednym tylko poziomie – wysokim)

Peron wysoki

- jest to długie miejsce pomiędzy torami lub obok toru nadające się do przemieszczania pieszo pasażerów o wysokości od poziomu główki szyny (PGS) 76 cm, 86 cm lub 96 cm

Peron wyspowy

- jest to peron, który obsługujące dwa tory z dwiema krawędziami peronowymi

Personel kolejowy

- kiedy informowani byli o ruchu pociągów

Pesa Bydgoskia

- czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny serii ED74 z PESA Bydgoszcz

Petardy kolejowe

- układane na torach służyły do zatrzymania pociągu w trybie awaryjnym

Pęd pociągu

- szybkość jadącego pociągu

Pędzący Roland

- słynna parowa kolejka wąskotorowa Rugii, która kursuje pomiędzy Binz a Gohren oraz Binz a Putbus

Pędzący Roland

- pieszczotliwa nazwa Wrocławskiej Kolei Wąskotorowej kursującej na linii Wrocław-Trzebnica

Pęknięcia zgrzeiny

- dostrzegalne pęknięcia przy oględzinach zewnętrznych zgrzeiny

Piasta koła

- inaczej zwane kołem bosym, na którym mocuje się obręcz i może być w formie tarczy albo ramion

Piasta koła

- inaczej zwane kołem bosym, na którym mocuje się obręcz i może być w formie tarczy albo ramion

Pic na wodę

- kłamać, zgrywać się z drugiego pracownika i go okłamywać

Piekielny eksponat

- bardzo stary, pordzewiały parowóz - gdzieś w krzakach

Pielić truskawki

- ręczne pielenie zarośniętych płytek peronowych czy torów stacyjnych

Pierścień zaciskowy

- profilowany pierścień stalowy, który stanowi dodatkowe zabezpieczanie pomiędzy kołem bosym, a obręczą zestawu kołowego

Pierścień zaciskowy

- profilowany pierścień stalowy, który stanowi dodatkowe zabezpieczanie pomiędzy kołem bosym, a obręczą zestawu kołowego

Pies leży

- wykolejnica leży zamknięta na szynie

Piękna Frelka

- Piękna Helena, czyli Pm36-2

Piękna Helena

- pospieszna lokomotywa parowa serii Pm36-2

Piękna Polka

- pospieszna lokomotywa parowa serii Pm36-1

Piękna Polska

- pospieszna lokomotywa parowa (parowóz) serii Pm36-2

Piękne Hechty

- udane czteroosiowe wagony osobowe polskiej konstrukcji serii Chrx z XIX wieku

Pięść Breżniewa

- potężny sprzęg samoczynny typu SA-3 używany na kolejach dawnego Związki Radzieckiego nazwany tak ze względu na swój kształt

Pikietaż projektowy

- określenie na planie sytuacyjnym lokalizacji punktów charakterystycznych układu geometrycznego w nawiązaniu do odległości od przyjętego punktu początkowego

Piłowanie szyn

- Szybkie obroty zestawów kołowych na szynach w jednym miejscu

Pióro główne

- najdłuższa część resoru piórowego

PKP sprząta

- robi porządki we własnych władzach

Plan pracy lokomotyw

- to według odpowiedniej kolejności plan powiązanych poszczególnych prac wykonywanych przez lokomotywę manewrową

Plan pracy stacji

- to zespół niezbędnych planów, według których odbywają się wszystkie czynności technologiczne na danej stacji

Plan przewozu

- to poszczególne etapy od zabrania z punktu nadania do podstawienia na punkt odbioru wagonów z ładunkiem

Plan świetlny

- jeden z podstawowych elementów urządzeń przekaźnikowych

Plan toru

- rzut osi na płaszczyznę poziomą, zależny od rzeźby terenu

Platforma wjazdowa

- ruchoma, obsługiwana platforma w pojazdach do obsługi osób o ograniczoną możliwością poruszania się

Płacą forsę

- płacą w kasie wypłatę dla pracowników

Płaskie miejsca

- płaskie miejsce powstałe na zestawie kołowym w skutek nie obracania się tego zestawu, wymaga ponownego obtoczenia, lub wymiany tego zestawu kołowego i który powoduje charakterystyczny stukot

Płaskie tory

- linia kolejowa biegnąca po terenach nizinnych, łatwa do prowadzenia pociągów

Płaszcz wodny

- przestrzeń (o podwójnych ściankach) otaczająca bloki cylindrowe w silnikach spalinowych służąca do jego chłodzenia

Płaszczyzna toru

- to inaczej płaszczyzna znajdująca się na poziomie główek szyn, a w skrócie często nazywana, jako PGS

Płotki przeciwśnieżne

- drewniane, lub siatkowe (plastykowe) ustawiane wzdłuż torowiska mające na celu zatrzymanie zasp śnieżnych

Płoza hamująca

- element hamulca szynowego

Pług odśnieżny

- maszyny, urządzania (często lemieszowe) do odśnieżania torowiska

Po fajrancie

- po służbie, koniec pracy (kiedyś)

Po lewym

- jazda po torze przeciwnym do właściwego (po niewłaściwym)

Po prostej

- jazda przez stację po torze głównym zasadniczym

Po robocie

- po służbie, koniec pracy (kiedyś)

Pobawić się

- szukać usterki w sterowaniu lokomotywy, gdy czas nie nagli

Pocałowały się

- dwie lokomotywy, które zderzyły się czołowo zbyt mocno

Pociąg do nieba

- zabytkowy parowóz Ty2-1035 stojący we Wrocławiu zamontowany ukośnie ku niebu, to instalacja na 32 metalowych podkładach

Pociąg dodatkowy

- pociąg uruchamiany w razie potrzeby, ujęty w rozkładzie jazdy i kursujący np. w określone dni

Pociąg expressowy

- to pociąg pospieszny zapewniający większy komfort podróżowania

Pociąg gospodarczy

- specjalne pociągi do realizacji wyznaczonych zadań

Pociąg hotelowy

- to pociąg przeważnie kursujący w nocny, jako pospieszny z wagonami sypialnymi i kuszetkami

Pociąg inspekcyjne

- wagon z dwoma kabinami z salką konferencyjną, i pełnym zapleczem sanitarnym z systemem łączności

Pociąg inspekcyjny

- pociąg typu 611M wyprodukowany w Pesie Bydgoszcz, który będzie służył szefom RŻD do objeżdżania całej sieci kolejowej w Rosji

Pociąg kontenerowy

- pociąg, który jest przeznaczony wyłącznie do przewozu kontenerów na wagonach

Pociąg kurierski

- pociąg do przewozu przesyłek pocztowych

Pociąg lewitujący

- pociąg poruszający się na poduszce magnetycznej

Pociąg marszrutowy

- pociąg bezpośredni zestawiony w ten sposób, aby mógł przebyć dużą odległość bez przerabiania jego składu

Pociąg medyczny

 - to projekt nowego typu pociągów wyposażonych kompleksowo w oddziały ambulatoryjne i intensywnej terapii wykorzystujące technologie kosmiczne umożliwiające zdalne analizy i konsultacje medyczne wymagające wymiany danych i wysokich standardów bezpieczeństwa. Projekt ten sfinansuje (włoska) Europejska Agencja Kosmiczna

Pociąg na biegu

- potocznie o pociągu, który nie zatrzymuje się na stacji

Pociąg nadzwyczajny

- to pociągi, które służą do przewozu dostojników państwowych lub ważnych delegacji (ponsz)

Pociąg niestały

- pociąg, który jest zamawiany w razie potrzeby i nie jest ujęty w rozkładzie jazdy (pociągi dodatkowe i nadzwyczajne)

Pociąg osobowy

- to pociąg, który zatrzymuje się na wszystkich przystankach

Pociąg pancerny

- zespół bojowych pojazdów kolejowych (pociąg), składający się zwykle z lokomotywy pancernej, różnego rodzaju opancerzonych i uzbrojonych wagonów, czasami także z drezyn pancernych lub bojowych wagonów motorowych

Pociąg pancerny

- pociąg złożony z opancerzonego parowozu i opancerzonych wagonów wyposażonych w broń

Pociąg pancerny

- pociąg złożony z opancerzonej lokomotywy i wagonów osłoniętych pancerzem stalowym uzbrojonych w działa i broń maszynową

Pociąg Papieski

- elektryczny zespół trakcyjny EN61-001 (wyjątkowy egzemplarz jednostki serii 14WE) kursujący kolejowym szlakiem Jana Pawła II pomiędzy Krakowem a Wadowicami

Pociąg Piorun

- duński spalinowy zespół trakcyjny typu DSB MA używany w LKR

Pociąg pocztowy

- pociąg do przewozu przesyłek pocztowych

Pociąg pospieszny

- to pociąg, który zatrzymuje się tylko na wybranych ważniejszych stacjach

Pociąg prowadzi

- na czole pociągu lokomotywa, ale tu problem, bo w potocznej rozmowie bywa też i kolejarz, kierownik pociągu, maszynista

Pociąg przyspieszony

- to pociąg, który zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach

Pociąg ratunkowe

- specjalne pociągi ratownictwa kolejowego, który nie jest ujęty w rocznym rozkładzie jazdy

Pociąg retro

- to tradycja organizacji przejazdów pociągów turystycznych, które były zestawione z historycznego taboru kolejowego

Pociąg robocze

- pociąg uruchamiany na potrzeby infrastruktury

Pociąg rudowy

- pociąg wiozący rudę

Pociąg rzeźnia

- zwyczajowa nazwa pociągów o niesamowitym przeludnieniu

Pociąg sezonowy

- pociąg, który jest uruchamiany w danym okresie np. w czasie lata (wakacji) itp.

Pociąg sieciowy

- specjalny skład pociągu w kolorze żółtym do naprawy sieci trakcyjnej

Pociąg specjalny

- to organizacja przejazdów kolejowych, które są organizowane z okazji kolejowych jubileuszy czy też na zamówienia grup miłośników kolei itp.

Pociąg TKM

- to pociąg zdawczy manewrowy, który prowadzi lokomotywa manewrowa z drużyną manewrową, pracujący na danych stacjach obsługiwanych i na ładowniach

Pociąg ustawiony

- kiedyś tak mówiono o pociągu gotowym do drogi - po oględzinach

Pociąg utrzymaniowy

- pociąg uruchamiany na potrzeby infrastruktury

Pociąg w domu

- zabawkowa kolejka, którą bawią się także dorośli ojcowie

Pociąg wodorowy

- opracowany przez Talgo pociąg, który w napędzie wykorzystuje akumulatory wodorowe (alternatywa dla spalinowych) będzie gotowy w 2023 roku

Pociąg wojskowy

- pociąg uruchomiony dla potrzeb wojska tzw. eszelon

Pociąg zapowiedziany 

- zgłoszenie przez megafony pociągu, który ma wjechać na stację

Pociąg zdawczy

- to pociąg prowadzący wagony przeważnie lokomotywą manewrową do i ze stacji manewrowej średniej i w obrębie mniejszych stacji odcinkowych jej podporządkowanych

Pociąg zgłoszony

- pociąg zapowiedziany przez megafony, który ma wjechać na stację

Pociągi odcinkowe

- to pociągi przeznaczone są do obsługi przewozów towarowych pomiędzy stacjami rozrządowymi

Pociągi specjalne

- to pociągi nadzwyczajne typu PONSZ, czyli „pociągi nadzwyczajne specjalnego znaczenia”

Pociągi wahadłowe

- to pociągi towarowe do przewozu zwartego składu wagonów towarowych z ładunkiem w jednym kierunku i wagonów próżnych w drodze powrotnej

Pociągnąć po żabie

- przejechanie lokomotywą elektryczną z poborem prądu przez izolowany odcinek sieci trakcyjnej (tzw. żabę), przez, który należało przejechać bez poboru prądu

Poczciwy Czesio

- elektryczne lokomotywy EP05 o niskich numerach

Pod drutem

- linia kolejowa zelektryfikowana

Pod gruszą

- popularne kiedyś wczasy kolejowe

Pod klapą

- postój pod semaforem wskazującym sygnał STÓJ

Pod magazyn

- tory postojowe dla lokomotyw znajdujące się pod magazynami (szczecińskie)

Pod młotek

- kasacja wagonów, lokomotyw.

Pod nadzorem

- praca pracownika podczas szkolenia pod okiem np. instruktora, itp.…

Pod napięciem

- lokomotywa elektryczna po podniesieniu pantografów

Pod okienko

- maszynista wołany do dyspozytora

Pod palnik

- kasacja wagonów, lokomotyw.

Pod parą

- czynne jeszcze obecnie parowozy

Pod prądem

- lokomotywa elektryczna po podniesione pantografów

Pod skrzydłami

- postój pod semaforem kształtowym wskazującym sygnał STÓJ

Pod wieżą

- zatrzymanie pojazdu trakcyjnego pod nastawnią

Podać semafor

- ustawić sygnał zezwalający na jazdę na semaforze

Podać tarczę

- zmiana wyświetlanego sygnału STÓJ na zezwalający

Podaj tarczę

- prośba maszynisty do nastawni o wyświetlenie sygnału zezwalającego na tarczy manewrowej, zaporowej, bądź ostrzegawczej

Podaj tarczę

- zmiana sygnału (na zezwalający) na tarczy ostrzegawczej

Podajnik węgla

- inaczej stoker, który automatycznie podaje węgiel do paleniska, stosowany w niektórych parowozach

Podbijak elektrowibracyjny

- elektryczne urządzenie do uzupełnienia, oprofilowana i zagęszczenie podsypki

Podbijak jednostronny

- ręczne narzędzie do podbijania tłucznia (podobne do połowy kilofa)

Podbijarka torów

- urządzenie do ubijania podsypki torowej

Podciągnij na wadze

- podciągnij wagony na wadze o jeden wagon

Podciągnij z buta

- podciągnij skład, bo płoza pod wagonami

Podesłać lokomotywę

- wysłać lokomotywę w stanie nieczynnym w składzie pociąg do innej stacji (tzw. podsył)

Podgrzewanie lokomotywy

- podgrzewanie układu wodno-olejowego lokomotywy w niskich temperaturach otoczenia przed jej uruchomieniem

Podkładka żebrowa

- element mocowania szyn do podkładów (element przytwierdzania typu K)

Podkłady belkowe

- podkład o przekroju prostokąta na całej jego długości

Podkłady blokowe

 - to podkład, który składa się z dwóch bloków żelbetowych połączonych ze sobą kształtownikiem stalowym, który utrzymuje stały rozstaw toru

Podkłady drewniane

- belki o przekroju prostokąta wykonywane z drewna drzew iglastych lub liściastych, takich jak: sosny, buku lub dęby, aby zwiększyć ich żywotność są nasycane środkiem przeciwgnilnym

Podkłady płytowe

- to podkłady betonowe ułożone na płytach betonowych i razem zalanych betonem

Podkłady sprężone

- to podkład betonowy, w którego wnętrzu znajduje się wiązka prętów sprężających

Podkłady stalowe

- to podkłady lekkie wykonane z profilowanej stali

Podkłady strunobetonowe

- podkłady betonowe, najczęściej stosowane, które są wstępnie sprężone strunami stalowymi

Podkłady systemu Y

- to stalowe podkłady systemu Y, które umożliwiają bardziej jednolity rozkład naprężeń i wymagają mniej podsypki z tłucznia

Podkłady z tworzyw

- są wykonane z tworzyw sztucznych, nie przewodzą prądu, a ich trwałość jest liczona na 50lat

Podkłady żelbetowe

- podkłady betonowe, które wewnątrz są zbrojone klasycznie prętami stalowym

Podkuć buty

- płaskie miejsca na obręczach powstałe podczas niewłaściwego hamowania, lub niewłaściwego działania hamulca

Podkuć lokomotywę

- płaskie miejsca na obręczach lokomotywy powstałe podczas niewłaściwego hamowania, lub niewłaściwego działania hamulca

Podkuć lokomotywę

- nagłe hamowanie lokomotywy, nie odkręcenie hamulca ręcznego może spowodować płaskie wytarcie obręczy, co spowoduje charakterystyczny stukot

Podkuć pociąg

- nagłe hamowanie pociągu (lub uszkodzenie układu hamulcowego) może spowodować zablokowanie zestawów, które po pewnym czasie mogą powodować (płaskie wytarcie obręczy) charakterystyczny stukot

Podkuć wagon

- płaskie miejsca powstałe na obręczach wagonu powstałe podczas niewłaściwego hamowania, lub niewłaściwego działania hamulca

Podkuć wagon

- uszkodzenie układu hamulcowego lub zbyt nagłe hamowanie w wagonie może spowodować zablokowanie zestawów, które po pewnym czasie mogą powodować (płaskie wytarcie obręczy) charakterystyczny stukot

Podkuć zestaw

- płaskie miejsca na obręczach powstałe podczas niewłaściwego hamowania, lub niewłaściwego działania hamulca

Podkuta oś

- zestaw kołowy na osi wagonu lub pojazdu, który posiada płaskie miejsca na obręczach

Podkuty zestaw

- zestaw kołowy wagony lub pojazdu, który posiada płaskie miejsca na obręczach

Podniebienie paleniska

- tabliczka z kreską na ściance kotła parowozu, która powinna znajdować się ściśle na poziomie najwyższego zwilżanego wodą punktu ścianki paleniska i ma służyć do sprawdzania prawidłowości ustawienia wskaźnika najniższego dozwolonego poziomu wody

Podnieść się

- załączyć pantografy na pulpicie w celu ich podniesienia

Podnośnik bramowy

- urządzenie pomocne przy pracach torowych

Podpicowana stara baba

- stara lokomotywa tylko, że na nowo pomalowana

Podpinanie lokomotywy

- łączenie lokomotywy ze składem

Podstawia się

- gotowy pociąg z parku wagonowego wjeżdża w peron

Podwójna siódemka

- lokomotywa, która ma w numerze serii dwa razy tą samą cyfrę np. EU07-007 itp.

Podwójna trakcja

- dwie lokomotywy jadące luzem, lub wyznaczone do obsługi jednego pociągu

Podwójna trakcja

- dwie lokomotywy spalinowe lub elektryczne obsługujące pociąg

Podwójne Żelazko

- potoczna nazwa szynobusu spalinowego serii SA108

Pojazd bimodalny

- nowa polska technologia stosowana w transporcie kolejowym pojazdy trakcyjne przeznaczone do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym

Pojazd dwudrożny

- pojazd, który może się poruszać po drodze i po torach jak np. Unimog

Pojazd z napędem

- w nowym nazewnictwie pojazdy trakcyjne, lokomotywy, jednostki, wagony itp. pojazdy posiadające silnik napędowy

Pojazdy autonomiczne

- to kolejowe pojazdy przyszłości, które pozwolą na bezproblemową jazdę pociągami na długich dystansach i z dużymi prędkościami - umożliwi to w niedługim czasie rozwój technologii

Pojazdy budowlany

- pociąg uruchamiany na potrzeby infrastruktury

Pojazdy kolejowe

- to tabor kolejowy i pojazdy pomocnicze poruszające się na własnych kołach po

torach kolejowych

Pojazdy pomocnicze

- to pomocnicze maszyny, takie, jak np. na kołach maszyny budowlane itp. a które ze względu na budowę nie mogą być włączone w skład pociągu

Pojedyncze żelazko

- potoczna nazwa szynobusu spalinowego serii SA105

Pokrycie filtracyjne

- warstwa ochronna lub powłoka z przepuszczalnego materiału (gruntu, włókniny) służącego do zbierania i odprowadzania wód

Polatać bokami

- używać nastawnika bocznikowania na pojazdach trakcyjnych

Polska Dama

- to elegancka nazwa lokomotywy parowej do ruchu pośpiesznego serii Pt47

Polski Motorak

- spalinowy, dwuczłonowy autobus szynowy (szynobus) serii SA109

Polskie Hechty

- udane czteroosiowe wagony osobowe polskiej konstrukcji serii Chrx z XIX wieku

Polskie szczupaki

- udane czteroosiowe wagony osobowe polskiej konstrukcji serii Chrx z XIX wieku

Pomocnik piasecznica

Pomocnik maszynisty idący przed składem i lokomotywą, który posypuje piaskiem lub drobnymi kamyczkami szynę

Pomost dolny

- urządzenie mechaniczno - hydrauliczne (tzw. szczęki) umieszczone na dole górki rozrządowej

Pomost górny

- urządzenie mechaniczno - hydrauliczne (tzw. szczęki) umieszczone na górze górki rozrządowej

Pomost ładunkowy

- kiedyś to była rampa kontumacyjna

Pomost maszynisty

- pomost na lokomotywie dostępny tylko dla drużyny trakcyjnej

Pompa wtryskowa

- ustala określoną (wartość wtrysku) ilość dawki paliwa do silnika spalinowego

Popełnij przewód

- ustawić rączkę hamulca w pozycję jazdy lub napełniania, co spowoduje uzupełnienie ciśnienia powietrza w przewodzie głównym do 0,5 MPa

Popuść na wadze

- poluzować wagony podczas ważenia

Popuść trochę

- wyluzuj hamulce trochę

Popych niesprzęgnięty

- lokomotywa na końcu ciężkiego pociągu niedoczepiona do składu na stałe i popychająca pociąg do wyznaczonego kilometra na szlaku

Popych sprzęgnięty

- lokomotywa na końcu ciężkiego pociągu doczepiona do składu na stałe

Porcja termitowa

- znajdująca się w worku mieszanka termitowa z dodatkami do wykonania połączenia szyn

Portfel zamówień

- wartość zamówień przyjętych przez kolejowe zakłady produkcyjne

Porwanie wody

- poziom wody, który nie powinien być za wysoki ze względu na niebezpieczeństwo zassania wody przez parę do rurociągu parowego

Posiłek regeneracyjny

- posiłek otrzymywany w ramach służby w formie zupy, pulpetów itp. w słoiku lub bonu upoważniającego do otrzymania posiłku w bufecie dworcowym lub zaprzyjaźnionej restauracji w pobliżu stacji

Posługacz bagażowy

- kiedyś kolej żelazna wg przepisów z 1928 roku powinna utrzymywać na większych stacjach takich pracowników, których obowiązkiem byłoby na żądanie podróżnych przenosić bagaż na terenie dworca kolejowego

Posługacz stacyjny

- w czasach początków kolejnictwa był to pracownik pracujący (do wszystkiego) na stacji do dyspozycji pasażerów

Postaw ptaszka

- podpisz się na dokumentach służbowych

Postaw w zmianie

- czyli postaw lokomotywę w ukresie przed zmianą drużyny trakcyjnej

Posterunek blokowy

- posterunek ruchu odstępowy na szlaku w celu podziału szlaku na odstępy dla zwiększenia przepustowości linii

Posterunek bocznicowy

- posterunek ruchu urządzony na szlaku przy odgałęzieniu obsługiwanej bocznicy

Posterunek odgałęźny

- to posterunek ruchu zapowiadawczy, który bierze udział w prowadzeniu ruchu pociągów kursujących na przyległych do niego odstępach szlakowych

Posterunek odstępowy

- posterunek ruchu urządzony na szlaku w celu podziału szlaku na odstępy       

Posterunek osłonny

- jest to posterunek na szlaku dla osłony miejsca skrzyżowania w jednym poziomie dwóch linii kolejowych, linii kolejowej z linia tramwajową splotu torów, mostu zwodzonego lub obrotowego

Postój handlowy

- to postój danego pociągu dla obsługi pasażera

Postój niehandlowy

- to postój pociągu dla potrzeb danego przewoźnika

Postój techniczny

- to postój wymuszony na trasie podwiezieniem i wysadzeniem do pracy (zmiany drużyny) maszynisty, drużyny itp.

Postrach Karpat

- lokomotywa spalinowa serii BR 119 - produkowana w latach 1976–1985 przez rumuńskie zakłady FAUR dla kolei wschodnioniemieckich (z niemieckiego: Karpatenschreck)

Posuwa się

- pociąg porusza się do przodu dość ospale

Poszycie lokomotywy

- obudowa, osłona (metalowa) szkieletu lokomotywy

Poślizg mocy

- jedno z określeń rolowania buksowania kół pojazdów trakcyjnych

Potok wagonów

- to połączone grupy wagonów kursujących na wspólnej drodze przewozu pomiędzy określonymi stacjami sieci, na których mogą być łączone i rozdzielane grupy wagonów

Potwory pary

- dawne parowozy, które w koło siebie wytwarzały dużo pary i dymu

Pouczenia doraźne

- są to pouczenia przeprowadzane na stanowisku pracy maszynisty, podczas, których sprawdzana jest praktyczna obsługa pojazdów kolejowych, znajomość aktualnych przepisów w zakresie bezpiecznego wykonywania pracy na stanowisku maszynisty

Pouczenia okresowe

- przeprowadza się nie rzadziej niż trzy razy do roku - jest to cykl pouczeń na stanowiskach kolejowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa

Powalić się

- być zmęczonym - np. maszynista w trakcie wypoczynku kładzie się na leżankę, aby odpocząć

Powrotniki grawitacyjne

- to niezbyt trafione urządzenie na lokomotywie ST44, które powoduje, że lokomotywa swoimi zestawami (hebluje tory) nadmiernie zużywają tory zwłaszcza na krętych szlakach

Powrót do przeszłości

- okolicznościowy przejazdy pociągiem, który prowadzi parowóz

Poziom napełnienia

- rodzaj badań przeprowadzonych w przewozach pasażerskich

Pozostać przy pociągu

- sygnał dawany gwizdawką lub syreną lokomotywy na popychu - 1 krótki i 1 długi ton

Pozytywnie zakręceni

- o członkach Stowarzyszenie Przyjaciół Śmigielskiej Kolejki

Półsamoczynny system przejazdowy

- rodzaj systemu przejazdowego, w którym urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe kolejowo-drogowym uruchamiane są ręcznie przez pracownika z obsługi tego przejazdu

Późny Gierek

- w odniesieniu do przedmiotów kolejowych pamiętających tamte czasy (prawie rok 1980)

Praca manewrowa

- to praca wiążąca się ze składaniem, przerabianiem lub z rozformowaniem pociągów, grupy wagonów czy zmiana pojazdu trakcyjnego

Praca na okrągło

- częste wychodzenie do służby przez drużynę trakcyjną i robienie dużej ilości nadgodzin

Praca na węźle

- praca na lokomotywie w pobliżu lokomotywowni w obrębie węzła

Praca pociągowa

- praca lokomotywy polegająca na prowadzeniu składów pociągu do stacji docelowej

Praca szyn

- czyli dylatacja szyn, niwelowanie zmiany ich długości pod wpływem zmian temperatury

Praca wielokrotna

- sterowanie kilkoma lokomotywami z jednego pulpitu (wszystkie funkcje są wykonywane)

Prawa ręka

- dobry, dobrze wyszkolony pomocnik maszynisty

Prawdziwa kolej

- to jej historia

Prawo kierowania

- uprawnienie, które będzie wymieniane na licencję maszynisty od IX 2018

Prawo kierowania

- dokument upoważniający maszynistę do prowadzenia odpowiednich pojazdów trakcyjnych

Prąd pozatrakcyjny

- prąd, który służy do innych celów niż zasilania sieci trakcyjnej

Prędkość drogowa

- to maksymalna prędkość szlakowa, dla której została zaprojektowana dana linia uwzględniając warunki techniczne danego szlaku

Prędkość konstrukcyjna

 - to największa prędkość (ustalana przez producenta danego taboru), z jaką może poruszać się dany pojazd szynowy i która gwarantuje bezpieczeństwo jazdy. Jest ona ustalana przez przewoźnika, który eksploatuje dany tabor lub przez organ nadzorujący ruch kolejowy

Prędkość maksymalna

- to największa prędkość eksploatacyjna pociągu, z jaką może poruszać się pojazd lub zespół pojazdów szynowych

Prędkość maksymalna

- to maksymalna prędkość rozkładowa, z jaką może poruszać się dany pociąg, podana w służbowym rozkładzie jazdy, określana indywidualnie dla każdego pociągu i uwzględniająca wszelkie ograniczenia dotyczące danej trasy, charakterystyki hamowania, nacisku osi oraz typu pojazdu

Prędkość rozkładowa

- to maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się dany pociąg, ujęta w służbowym rozkładzie jazdy, określana indywidualnie dla każdego pociągu i uwzględniająca wszelkie ograniczenia dotyczące danej trasy, charakterystyki hamowania, nacisku osi oraz typu pojazdu

Prędkość szlakowa

- to maksymalna prędkość drogowa, dla której została zaprojektowana dana linia uwzględniając warunki techniczne danego szlaku

Pręt pociągowy

- urządzenie cięgłowe (kiedyś)

Proces przewozowy

- to zespół powiązanych ze sobą czynności, które występują w określonym porządku i mają na celu przemieszczenie ładunków przy pomocy lokomotyw

Profil koła

- to element obręczy zestawu kołowego bezpośrednio współpracujący z szyną, który ma optymalny kształt powierzchni tocznej do współpracy z szyną

Profilarka tłucznia

- maszyna  służącą  do uzupełniania, zrównywania i zamiatania tłucznia w torze

Progi drewniane

- w latach międzywojennych tak nazywano kolejowe podkłady drewniane

Progi kolejowe

- w latach międzywojennych (1918-1939) tak nazywano kolejowe podkłady drewniane

Progi nasączone

- w latach międzywojennych tak nazywano kolejowe podkłady drewniane nasycone emulsją wydłużającą ich eksploatację

Progi surowe

- w latach międzywojennych tak nazywano kolejowe podkłady drewniane nienasycone emulsją wydłużającą ich eksploatację

Prokurator Cię szuka

- pracownik dochodzenia szuka pracownika na wyjaśnienie

Promień krzywizny toru

- promień krzywizny zewnętrznej szyny toru

Propaganda turystyczna

- tak nazywano w latach trzydziestych na polskich kolejach reklamę turystyczną

Prosta usterka

- łatwa usterka do usunięcia na lokomotywie

Prostopadłościan na wózkach

- lokomotywa została opracowana przez Fablok w Chrzanowie do prowadzenia pracy manewrowych na ciężkich pociągach towarowych serii SM31 produkowana w latach 1976–1985

Proteza koniecpolska

- rodzaj inwestycji oparty na istniejących liniach kolejowych, który ma zapewnić szybkie połączenia kolejowe pomiędzy Warszawą a Wrocławiem

Prowadzenie widłowe

- systemu prowadzenia zestawów kołowych za pośrednictwem tak zwanych wideł maźniczych

Prowadzenie wozu

- prowadzenie lokomotywy

Prowadzi pociąg

- mówi się, że lokomotywa, która jest na czole pociągu

Prowadzi pociąg

- maszynista w lokomotywie

Prowadzi pociąg

- czasami kierownik pociągu twierdzi, że to on prowadzi pociągu (przyprowadził pociąg)

Próba hamulca

  - czynności wykonywane przez rewidenta w składzie pociągu w celu dokładnego sprawdzenia stany i działania hamulców

Próba radiostopu

- sprawdzenie działania radiotelefonu

Próba szczegółowa

- polega na sprawdzeniu wszystkich wagonów (zespołów trakcyjnych) w składzie pociągu

Próba uproszczona

- polega na sprawdzeniu czy w przewodzie głównym na końcu pociągu jest sprężone powietrze oraz czy hamują i luzują dwa ostatnie wagony

Próba z koziołka

- próba hamulca dokonana ze stałej sieci zasilania i kranu hamulcowego umieszczonego na specjalnych wspornikach (na koziołku)

Próba z sieci

- próba hamulca dokonana ze stałej sieci zasilania w sprężone powietrze

Próbuje się

- pociąg podczas próby hamulca.

Próg kolejowy

- kiedyś tak mówiono na podkład

Próżne składy

- skład wagonów w danym pociągu jest bez pasażerów lub bez towarów

Pruć zwrotnicę

- przejechać przez zwrotnicę i ją uszkodzić, która nie była ułożona dla nas

Pruskie koleje

- to koleje państwowe (niem. Preußische Staatseisenbahnen), których nazwa łączy przedsiębiorstwa kolejowe, będące w posiadaniu bądź pod zarządem administracji państwowej Królestwa Prus przed rokiem 1920

Przebieg wolny

- sygnał zezwalający na jazdę

Przebiegi rzadkie

- są to przebiegi, pociągów, które nie posiadają planowego rozkładu jazdy i regularnych połączeń pasażerskich

Przebiegi sprzeczne

- są to przebiegi, które nie mogą być jednocześnie realizowane

Przechodzi tor

- mowa tu o torze, który biegnie przez granicę i może być normalny lub szerokotorowy

Przechowalnia automatyczna

- automatyczne, które pozwalają w budynku dworcowym na przechowywanie na określony czas bagażu podróżnego

Przeciągarka szyn

- w celu osiągnięcia określonej wartości luzu pomiędzy czołami toków szynowych stosujemy przeciągarki, które przemieszczają nam szyny wzdłuż toru

Przed zmianą

- zatrzymać się przed słupkiem ukresowym (W 17)

Przedłużenie ręki

- dobry, dobrze wyszkolony pomocnik maszynisty

Przedział maszynowy

- na lokomotywie miejsce pomiędzy kabinami maszynisty, w którym znajdują się urządzenia pomocnicze

Przedział maszynowy

- na lokomotywie oddzielona część (maszynownia)

Przegląd kolejowy

- nazwa miesięcznika wydawanego przez Kolejową Oficynę Wydawniczą

Przegląd kontrolny

- czynności wykonywane przez PK (Punkt Kontrolny) przy pojazdach trakcyjnych mające na celu stwierdzenie ogólnego stanu technicznego, układów elektrycznych, a szczególnie części biegowych, urządzeń cięgłowo-zderznych i hamulców

Przejazd kolejowy

- obsługiwany lub bez obsługowy przejazd, czyli skrzyżowanie torów z drogą

Przejechanie sygnałów

- przejechać i pominąć pociągiem lub pojazdem semafor podany na sygnał STÓJ

Przejście graniczne

- to punkt graniczny położony dokładnie na granicy państw, czyli miejsce styku początków lub końców linii kolejowych sąsiednich państw

Przejść dołem

- przejście pomiędzy peronami jest tunelem

Przejść górą

- przejście pomiędzy peronami jest kładka umieszczoną ponad torami

Przekazywanie lokomotywy

- drużyna trakcyjna po skończonej pracy oddaje (przekazuje) lokomotywę drugiej drużynie trakcyjnej, aby ta dalej na nie pracowała

Przekładnia elektryczna

- najbardziej popularna w lokomotywach spalinowych, gdzie silnik spalinowy napędza prądnicę, która wytwarza energię elektryczną i przekazuje do elektrycznych silników trakcyjnych

Przekładnia elektryczna

 - to rodzaj napędu lokomotyw spalinowych polegający na tym, że silnik dieslowski pracuje i napędza prądnicę główną, a ta z kolei przekazuje energię elektryczną na elektryczne silniki trakcyjne - taki układ umożliwia precyzyjne sterowanie rozruchem lokomotywy

Przekładnia hydrauliczna

- stosowana w lokomotywach spalinowych, gdzie silnik spalinowy napędza pompę olejową, a ta swoją energię przekazuje na zestawy kołowe

Przekręcił nastawnik

- ustawił nastawnik w kolejne pozycje jazdy

Przekroczona skrajnia

- duży ładunek w pociągu, przekraczający skrajnię i który musi być pilotowany

Przeleciał jak rakieta

- szybko przejechał pociąg np. przez stację

Przeleciał koncertowo

- minął nas pociąg dający długi sygnał „baczność”

Przeleć soczewki

- wyczyść szkła reflektorów lokomotywy

Przełącznik jazdy

- dla niektórych to nawrotnik

Przełożenie wajchy

- zmienić położenie (ustawienie) zwrotnicy (krakowskie)

Przełożenie zwrotnicy

- ręczna lub mechaniczna zmiana położenia iglic w zwrotnicy, co powoduje zmianę kierunku jazdy pojazdów trakcyjnych

Przełożyć rozjazd

- przełożyć zwrotnicę w położenie ustalone

Przełóż wajchę

- ręcznie zmień położenie zwrotnicy

Przemieszcza się

- lokomotywa (pociąg) jedzie z jednej stacji do drugiej

Przenośnik ślimakowy

- element stokera, który podaje węgiel na parowozie

Przepierniczyć semafor

- przejechać i pominąć pociągiem lub pojazdem semafor podany na sygnał STÓJ

Przepracowany olej

- olej, który był już długo w użyciu

Przepuszczenie pociągu

- na peronie przez dyżurnego ruchu danie nakazu jazdy dla pociągu osobowego

Przepuścić pociąg

- zatrzymać jeden pociąg a drugiemu dać wolną drogę i wypuścić go na szlak

Przerabianie składu

- czynności wykonywane w składzie pociągu na danej stacji

Przerangirować lokomotywę

- przestawienie lokomotywy i zmiana kierunku jazdy pociągu - (wyrażenie używane na kolejce wąskotorowej Gniezno - Anastazewo)

Przerobić wajchę

- przełożyć zwrotnicę

Przeróżna maść

- różne serie lokomotyw

Przerwa na picie

- przerwa, czas na tankowanie lokomotywy spalinowej

Przerwać popychanie

- sygnał dawany gwizdawką lub syreną lokomotywy na popychu

Przerżnąć semafor

- przejechać i pominąć pociągiem lub pojazdem semafor podany na sygnał STÓJ

Przeskok iskry

- występuje pomiędzy stykami stycznika podczas jego wyłączania spod działania

Przestawianie zwrotnicy

- ręczna lub mechaniczna zmiana położenia iglic w zwrotnicy, co powoduje zmianę kierunku jazdy pojazdów trakcyjnych

Przestój wagonów

- przetrzymywanie wagonów ponad normatywny czas podczas rozładunku

Przestrzeń zasilania

- przestrzeń pomiędzy najniższym a najwyższym poziomem wody w kotle

Przesyłka konduktorska

- przesyłki (paczki) przewożone przez pociągi pasażerskie - nadawane i odbierane u kierownika pociągu

Prześwit normalnotorowy

- to normalna ogólnie stosowana odległość między szynami taboru kolejowego wynosząca 1435 mm

Prześwit rosyjski

- to odległość między szynami taboru kolejowego wynosząca 1520 mm

Prześwit szerokotorowy

- to odległość między szynami taboru kolejowego wynosząca 1520 mm (LHS) 

Prześwit torów

- inaczej szerokość toru, która może być różna

Prześwit toru

- odległość między wewnętrznymi krawędziami główek szyn, mierzona prostopadle do osi toru. Mierzy się ją na wysokości 14 mm poniżej powierzchni tocznej główek szyn dla p = 1435 mm i 10 mm dla p <= 900 mm

Prześwit wąskotorowy

- to odległość między szynami taboru, który jest stosowany w kolejach leśnych, wąskotorówkach i tramwajach < 1435 mm

Przetarły się

- dwie lokomotywy, które bokami przetarły się np. w ukresie

Przetrzymywanie wagonów

- przestój wagonów ponad normatywny czas podczas rozładunku

Przewozy dom-dom

- to kompletny transport towarów od nadawcy do odbiorcy (coraz bardziej ekonomiczny i modny)

Przewozy drzwi-drzwi

- to kompletny transport towarów (door to door transport), od nadawcy do odbiorcy

Przewozy na krawędzi

- słaba sytuacja przewozowa

Przewoźnik kolejowy

- to przedsiębiorca dysponujący pojazdami kolejowymi, uprawniony do prowadzenia przewozów kolejowych na podstawie licencji

Przewód główny

- przewód powietrzny, rura o średnicy 1 cala przebiegająca na całej długości pojazdu na końcach zakończony kurkami odcinającymi

Przewód jezdny

- część elektrycznej sieci trakcyjnej, miedziany przewód elektryczny (o przekroju jaskółczego ogona) zawieszony najczęściej nad torem kolejowym, służący do zasilania pojazdów z napędem elektrycznym za pośrednictwem odbieraka prądu

Przewód trakcyjny

- nieizolowana metalowa, kształtowa lina przewodzące prąd elektryczny, zawieszona na słupach trakcyjnych

Przęsło naprężenia

- to wzajemnie odizolowane pod względem elektrycznym przewody sąsiednich sekcji, czyli odcinków naprężenia sieci trakcyjnej

Przęsło naprężenia

- to taki odcinek sieci jezdnej, który jest wspólny dla dwóch sąsiednich sekcji pomiędzy punktami ich zakotwień

Przód pojazdu

- czołownica pojazdu trakcyjnego

Przycisk czuwania

- przycisk do kasowania SHP

Przyjęcie pociągu

- zgoda na wjazd lub przejazd pociągu przez stację

Przyjmowanie pociągu

- inaczej to odbieranie pociągu przez drużynę

Przykleił się

- o pantografie, który nie można oderwać od przewodu jezdnego

Przykleił się

- wadliwe działanie styków łącznika, stycznika itp.

Przyłącz się

- połączyć lokomotywę z wagonami

Przypalenie zgrzeiny

- obecnością porów i wyprysków dostrzegalne na zewnętrznych łączonych powierzchniach szyn zgrzeiny

Przystanek osobowy

- to miejsce na szlaku kolejowym, w którym zatrzymują się rozkładowo wyznaczone pociągi pasażerskie i musi ono być odpowiednio przystosowane do obsługi podróżnych

Przystanek osobowy

- to miejsce, peron (część infrastruktury kolejowej), gdzie według rozkładu jazdy zatrzymują się pociągi osobowe - miejsce te jest odpowiednio osygnalizowane przed peronem i gdzie ma zatrzymać się czoło pociągu

Przystanek służbowy

- to przystanek, który nie jest ogólnego użytku, a tylko dla pracowników kolejowych (np. w pobliżu nastawni)

Przystanki na żądanie

- ostatnio (od 2019 roku) koleje wprowadzają stacje, na których postój jest na żądanie

Przystawka szynowa

- składane urządzenie w formie przystawki do roweru pozwalające jeździć rowerem po szynach

Przytargać olej

- przynieść olej z olejarni czy magazynu na lokomotywę

Psiarnia na peronie

- policja na peronie

Pudła wychylne

- pudła wagony pod wpływem siły odśrodkowej jest odchylane

Pudło ryflowane

- powierzchnia pudła wagonu nie jest gładka na całej powierzchni tylko ryflowana (falowana)

Pudrowanie syfa

- byle, jaka naprawa, powierzchniowa ( przeciwieństwo rzetelnego liftingu)

Pulpit kostkowy

- pulpit, na którym znajduje się schemat stacji z podświetlonymi torami

Pulpit kostkowy

- pulpit sterujący rozrządem wykonany w formie kostek w przekaźnikowej nastawni rozrządowej

Pulpit nastawczy

- jeden z podstawowych elementów urządzeń przekaźnikowych

Pulpit sterujący

- to rodzaj urządzenia do sterowania (wykonany w technologii analogowej, cyfrowej lub mieszanej) półsamoczynnym systemem przejazdowym

Punkt graniczny

- to miejsce położone dokładnie na granicy państw, czyli miejsce styku początków lub końców linii kolejowych sąsiednich państw

Punkt ładunkowy

- miejsce znajdujące się na stacji manewrowej, które służy do załadunku, wyładunku lub przeładunku towaru

Punkt ładunkowy

- to miejsce, punkt załadunku, wyładunku lub przeładunku, który znajduje się poza granicami stacji manewrowej na stacjach obsługiwanych i obsługi manewrowej lub na szlakach

Punkt przeładunkowy

- to punkt, który ułatwia i dysponuje możliwością przeładunku przewożonego towaru

Punkt zdawczo-odbiorczy

- to tory (miejsce) zdawczo-odbiorcze, na które przewoźnik przekazuje, podstawia lub zabiera wagony podczas obsługi bocznicy

Pusty dekiel

- pusta głowa, nic Ci nie wchodzi na szkoleniach do głowy

Pusty dekiel

- potocznie o pustej głowie pracownika

Pusty dekiel

- potocznie o pustej głowie pracownika

Pusty dekiel

- potocznie o pustej głowie pracownika, gdy nic nie umie i nic nie pojmuje

Puścić parę

- chwilowe puszczenie pary przez cylindry parowozu na postoju i w trakcje jazdy ciągnionej

Puścić pociąg

- dać wolną drogę dla pociągu i wypuścić go na szlak

Puścić w kanał

- przenieść lub puścić kogoś w kanał, czyli do brudnej roboty

Puścić wiatr

- puścić powietrze do przewodu głównego składu pociągu

Puścić z górki

- puścić wagon do rozrządu z górki rozrządowej

Statystyka słownika:

419


- zwrotów wyrazowych  na literę "P" znajduje się w słowniku
   "SLANGU KOLEJOWEGO"...


STRONA GŁÓWNA   |   WYRAZY   |   ZWROTY   |   PAROWOZY  |   SPALINOWE   |   ELEKTRYCZNE   |   ZESPOŁY TR.   |   DREZYNY
WĄSKOTORÓWKI   |   TABOR SPECJALNY   |   WAGONY   |   KONTAKT   |   HUMORY   |   PUZZLE

© Copyright 2019 - 2021 - SLANG KOLEJOWY. Wszelkie prawa zastrzeżone.   /TADEUSZPL/